Gedurende een traject van gemiddeld 9 maanden, wordt tijdens de dagbegeleiding gewerkt aan de persoonlijke groei, het herstel van het zelfvertrouwen van de kinderen en bieden we structuur in een veilige en stabiele omgeving. Zo werken we met de kinderen aan de terugkeer naar school.
Het traject wordt verdeeld in 3 fases.
In de eerste fase gaat het om vertrouwen en verbinding. De activiteiten staan in het thema van vertrouwen op jezelf en vertrouwen op de ander, waardoor het deelnemen in een groep weer goed gaat voelen.
We werken aan het leren kennen van elkaar en leren vertrouwen door kennismakingsspelen te doen en groepsopdrachten waarin er samengewerkt moet worden met elkaar. In deze fase werken we er met name aan een veilige omgeving te creëren waarin de kinderen weer zichzelf durven te zijn.
In de tweede fase werken we verder aan de sociale vaardigheden en aan de weerbaarheid. Het gaat om het opdoen van succeservaringen en het ontdekken van talenten.
Hiervoor gebruiken wij verschillende trainingsvormen zoals Rots en Water, vloggen en elkaar interviewen.
In deze fase werken we ook planmatig aan motivatie om weer naar school te leren gaan. We leggen dan ook werkbezoeken af en kinderen leren waar school eigenlijk allemaal goed voor is.
In Fase 3 werken we aan de mogelijkheden om weer terug te keren naar school.
We werken aan de pedagogische onderbouwing van de leerstijl, de samenwerking met de IB-er en kijken wat er nodig is, aan mogelijke aanpassingen in de klas.
Voor iedere fase duurt ongeveer 3 maanden en wordt afgesloten door het kind iets tastbaars te laten delen met de omgeving.