Uit wetenschappelijk onderzoek naar slaapproblemen bij mensen met autisme en/of ADHD weten we dat slaapproblemen samengaan met vervelende lichamelijke gevolgen zoals hoofdpijn, maar ook invloed heeft op het psychisch en dagelijks functioneren. Moeilijk inslapen en problemen met doorslapen zijn de twee meest voorkomende slaapproblemen. Ouders met een kind met autisme en/of ADHD ervaren nog veel meer problemen dan andere ouders over slaapproblemen. Mocht u naast de onderstaande tips, begeleiding nodig hebben om een goede avondritueel voor uw gezin te bewerkstellingen? Dan kunt u met de ambulante zorg van Happy KidsCare binnen een paar gesprekken daar bij begeleid worden.

Bij de behandeling van slaapproblemen staan deze slaaphygiënetips bovenaan:
1. Zorg voor een vaste bedtijdroutine: douchen – tandenpoetsen – op bed stukje lezen – slapen bijvoorbeeld.
2
. Vast bedtijdritueel van maximaal dertig minuten zoals een slaappraatje om met je kind de dag af te sluiten. Voor pubers kan een schriftje handig zijn om van zich af te schrijven wat er in het hoofd omgaat.
3. Stoeien en wilde spelletjes een uur voor het slapen gaan zijn dan taboe, net als mobieltjes en andere beeldschermen.
4. Zorg voor een opgeruimde, goed geventileerde en donkere kamer!
5. Een verzwaringsdeken kan ook uitkomst bieden. Door de constante subtiele druk op het lichaam, vergelijkbaar met het gevoel van een stevige knuffel, voelt het kind zich geboren en veilig. De diepe druk wordt opgevangen door het zenuwstelsel en heeft een kalmerend effect. Hierdoor wordt de prikkelverwerking in de hersenen op de juiste manier gestimuleerd.
6. Drink een half uur voordat je naar bed gaat een kop warme kruidenthee.
7. Wat voor veel kinderen werkt is Melatonine, het is een lichaamseigenstof, dus niet gevaarlijk.
8. Regelmaat in dag- en nachtritme (slapen, eten, enz).

Geadviseerde slaaptijden per leeftijd:
5 tot 6 jaar: tussen 19.00 en 19:30 uur
7 tot 8 jaar: tussen 19.30 en 20.00 uur
9 tot 10 jaar: tussen 20.00 en 20.30 uur
11 tot 12 jaar: tussen 20.30 uur en 21.00 uur
12 tot 15 jaar: tussen 21.00 uur en 21.30 uur    15 tot 17 jaar: tussen 21.30 uur en 22.00 uur