In gesprek met Samantha
Samantha werkt al bij Happy KidsCare vanaf het ontstaan! Ze is actief tijdens de logeerweekenden en doet ook ambulante begeleiding thuis. Vol enthousiasme vertelt ze over haar werk bij Happy KidsCare:
Samantha werkt al bij Happy KidsCare vanaf het ontstaan! Ze is actief tijdens de logeerweekenden en doet ook ambulante begeleiding thuis. Vol enthousiasme vertelt ze over haar werk bij Happy KidsCare:
‘Tijdens de logeerweekenden werken we al spelenderwijs aan de unieke leerdoelen van de kinderen. Vaak vindt er bij zorgorganisaties een behandeling plaats in een formeel gebouw waar je op gezette tijden naartoe gaat. Happy KidsCare doet dit door middel van diverse activiteiten. Op die manier werken ze al spelenderwijs aan hun doelen maar ook komen ze in contact met andere kinderen die ook allemaal in hetzelfde ‘schuitje’ zitten.
Bij Happy KidsCare staat niet de diagnose maar het kind centraal. We kijken naar waar het kind het beste wel bij vaart en op basis daarvan wordt gehandeld. Er zijn 5 logeergroepen en we kijken per kind bij welke groep het beste past. Ieder kind heeft eigen leerdoelen en deze doelen worden met regelmaat geëvalueerd. Ook vindt er na elk weekend een terugkoppeling aan de ouders plaats.’
S. (8) was vaak boos en kon niet goed verwoorden waarom ze zo boos was. Tijdens het logeerweekend heeft ze geleerd dat het voor haar goed werkte als ze haar boosheid op papier zette. Door het tekenen van een groot hoofd en alle gedachtes die erin zaten kon ze goed aangeven wat haar boos maakte en dit verlichte haar gelijk.
G.(10) Had enorm veel gedachtes in zijn hoofd waardoor hij niet kon slapen. Samen met Samantha heeft hij al deze gedachtes opgeschreven. De negatieve gedachtes heeft hij verfrommeld en in de prullenbak gegooid. Dit maakte zijn hoofd al een stuk ‘leger’. Dergelijke simpele handelingen doet hij nu ook vaak alleen thuis en het slapen gaat al veel beter.
Samantha vertelt verder: ‘Veelal vinden de kinderen het prettig om het fysiek te maken. Dit kun je op veel manieren. Zoals het geven van duidelijke kaders. Als het op de wekker 7.30 uur is, dan mag je je bed uit en dan kan je kiezen uit: 1: een boekje lezen, 2: tekenen of 3: zachtjes met lego spelen. Als het dan 8.30 uur is, dan mag je mama en papa wakker maken.
Dit helpt vaak. Zo weten ze exact wat de opties zijn en wat er van ze verwacht worden. Als je alleen maar zegt, je mag ons pas wakker maken om 8.30 uur kan dit al veel stress veroorzaken.’.
Samantha geeft als ultieme tip om niet alleen maar te kijken naar het gedrag van het kind maar juist naar de vraag waarom gedraagt het kind zich zo. Er zit vaak een reden achter waarom een kind zich misdraagt en het is zaak om daar achter te komen en dat probleem aan te pakken.
‘Het kan bijvoorbeeld zijn dat een kind zich altijd misdraagt aan tafel omdat hij bijvoorbeeld de geur niet fijn vind of de plek waar hij zit niet prettig vindt.’
Samantha is trots om te werken bij Happy KidsCare omdat ze het enorm leuk vindt om met kinderen te werken. Daarnaast is het uitdagend om op een creatieve wijze met diverse methodieken te werken. ‘Het is niet generiek, maar juist de kunst om die manier te vinden die werkt. Je kunt echt resultaat boeken en van grote betekenis zijn voor kind en gezin’.
Een wijze les die Samantha de afgelopen periode geleerd heeft, is dat je niet altijd alle resultaten kunt behalen. Maar dat je ook daar weer lering uit kunt halen.
‘’Vroeger stootte ik Lex van me af, maar nu denk ik: Wat gezellig dat hij er is. ‘’
Lees meerMeer weten over Happy KidsCare?