Naast overprikkeling bij mensen met ADHD en/of autisme bestaat er ook zoiets als onderprikkeling.

Dan komen prikkels niet (sterk genoeg) binnen en wordt dus informatie gemist. Als je bijvoorbeeld bepaalde lichamelijke prikkels niet opmerkt, zoals gespannen schouders, kan je over je grenzen gaan. Laten we nu juist zintuiglijke prikkels nodig hebben om ons brein te activeren.

Bij onderprikkeling zien we dan ook kinderen die moeite hebben om zich te concentreren, ze zakken vaak weg, dwalen af en worden onvoldoende wakker geschud door prikkels uit hun omgeving. Een voorbeeld is dat het kind te warme of te koude kleding aantrekt naar de buiten of geen pijn ervaart.
Onderprikkeling kan ook leiden tot overprikkeling. Dat zie je ook bij ADHD. Dan ben je op zoek naar prikkels, vanuit bijvoorbeeld verveling of onrust. Vervolgens doe je te veel omdat je niet kan doseren of remmen en raak je overprikkeld.

Tips bij onderprikkeling

  • Zorg voor veel beweegmomenten.
  • Daag het brein uit door aanbieden van iets nieuws of uitdagends.
  • Daag je kind uit om hogere eisen aan zichzelf te stellen, zich te verbeteren
  • Maak gebruik van meerdere zintuigen. Ga op zoek naar nieuwe muziek, lekkere geuren en nieuwe smaken
  • Laat je kind gebruik maken van friemelmatriaal zoals een fidgetspinner of een pop it.
  • Raak het onderprikkelde kind aan, om even wakker te schudden