Eetmoment beter laten verlopen

Tijdens de logeerweekenden en tijdens de naschoolse groepsbegeleiding eten de kinderen bij Happy KidsCare. Kinderen worden daarin ook begeleid in het gezamenlijk eten. Voedings- en eetproblemen komen vaak voor bij kinderen met autisme en ADHD. De issues kunnen divers zijn: weinig gevarieerd eten, moeilijke overgang van vloeibaar naar vast voedsel, bijzondere eetgewoonten, bepaalde kleuren niet willen eten, heel traag of juist heel snel eten, een vaste eetplaats nodig hebben, enz.

Om de oorzaak van de eetproblemen te vinden, zal u het standpunt van uw kind moeten innemen. U kunt zich verplaatsten in het kind om te zien wat de onderliggende factoren kunnen zijn. Medicatiegebruik, onduidelijkheid of overprikkeling kunnen mogelijke oorzaken zijn. Mochten de onderstaande tips onvoloende effect hebben, dan bestaat de mogelijkheid om met de ambulant beleider de eetmomenten te observeren en daarin advies te geven.

Tips om het eetmoment beter te laten verlopen

  1. Visuele ondersteuning kan het eetmoment helpen verhelderen. Visualiseren verhoogt de voorspelbaarheid. Ook voor kinderen die geen verzadigingsgevoel hebben en daardoor te veel eten, kan visualiseren een uitkomst bieden. Zo kan je bijvoorbeeld de hoeveelheid die gegeten mag worden met een pictogram voorstellen en dat naast het bord leggen.
  2. Kruiden afstemmen het kind: Is het kind heel erg gevoelig in zijn mond of ervaart hij juist weinig smaak? Bepaald eten kan dan te sterk smaken of het kind propt zijn mond vol om juist toch nog íets te proeven.
  3. Beperk prikkels tijdens het eten:  Zijn er teveel andere prikkels om het kind heen en kan het kind alle prikkels moeilijk tegelijk verwerken? Misschien is dat de reden dat het kind zo langzaam of helemaal niet eet.
  4. Betrek het kind bij het bereiden van de maaltijd. Door te zien wat er allemaal gebeurt tijdens het koken en wat er allemaal in het eten zit wordt het voor sommige kinderen makkelijker om het avondeten op te eten.
  5. Maak duidelijk op de 5 van de Geef me de 5: Wat eten we? Waar zit iedereen aan tafel? Wat wordt er gegeten? Hoe wordt er gegeten (met mes en vork bijvoobreeld)? Wie eten er mee?  Wanneer zitten we aan tafel en wanneer mag het kind van tafel af?
  6. Beperk de ”druk” op het moeten eten, maar probeer er een gezellig moment van te maken. Probeer ten alle tijden een machtsstrijd met je kind over eten te voorkomen. Beloon wat kind wel eet ook als het maar een paar dingen zijn.