Dag van de Scheiding

Vandaag is de nationale dag van de scheiding. In gezinnen waar kinderen opgroeien met een gedragstoornis, komt scheiding helaas vaak voor. “In die gezinnen is het extra belangrijk dat we met beide ouders goed in contact blijven”, zegt orthopedagoog Marion Lamens-Massar. “In het hoofd van een kind met autisme kan zich een heel verhaal ontspinnen over de reden van de scheiding. Zij betrekken het vaak op zichzelf. We gaan daarover met ouders in gesprek. Onze ouderbegeleiders benadrukken hoe belangrijk het is dat vader en moeder samen een goed contact houden en vriendelijk met elkaar blijven omgaan, in belang van het kind. Hoe lastig dat soms ook kan zijn.”

Bij kinderen met autisme en ADHD valt tijdens de scheiding de basis weg.  Juist zij hebben die het zo hard nodig; begrip, geborgenheid, structuur, regelmaat, regels, veiligheid en vertrouwen. Zorg er dan ook bij de scheiding voor dat je het belang van de kinderen voorop blijft staan. We ondersteunen jullie graag om bij het maken van duidelijke afspraken. Een kind met autisme en ADHD hecht aan duidelijkheid, regels en structuur. En tijdens een echtscheiding tussen beide ouders des te meer, want een kind ziet de vertrouwde omgeving en structuur wegvallen, omdat vaak één van de ouders de ouderlijke woning zal verlaten.  Met een ouderbegeleider van Happy KidsCare kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden over zaken die in de toekomst worden verwacht. Wij kunnen helpen bij de communicatie naar de kinderen toe volgens de Geef me de 5 methodiek.

Als mens krijgen we elke dag losse stukjesinformatie binnen en ons brein puzzel dat tot een logisch geheel. Bij een kind met autisme werkt informatieverwerking gefragmenteerd. Een kind met ADHD kan een vertraagde infrmatieverwerking hebben. In beide gevallen heeft het kind meer verwerkingstijd nodig om de hele scheiding te kunnen overzien. Als de puzzel incompleet is, is het moeilijk om te denken wat je precies moet doen. Ook ontbreekt de samenhang. De Geef me de 5 kan hierbij zeer helpend zijn omdat het zich kenmerkt duidelijke en voorspelbare communicatie. Vijf vragen staan steeds centraal: wie, wat, waar, wanneer en hoe.

Ouders kunnen hun kind helpen samenhang te creëren door duidelijk te zijn ‘op de 5’. Oftewel door heel feitelijk te vertellen WAT er gaat gebeuren, WANNEER gaat dat gebeuren, HOE dat uitgevoerd zal worden. WAAR  het gaat gebeuren en (met) WIE. Hierdoor is jullie kind minder ‘puzzeltijd’ kwijt.