Home » Nieuws » 7 Stappen om een nieuwe levensstijl door te voeren
pretty-woman-1509956_1920

"Wees niet bang om te veranderen wat veranderen moet"

7 Stappen om een nieuwe levensstijl door te voeren

Judith Nieuwpoort

Ken je dat? Je hebt een wensenlijst met wat je allemaal graag wilt om een nieuwe levensstijl in te voeren, maar je voert het niet (meer) uit. De wensenlijst kan bijvoorbeeld bestaan uit: gezonder eten, meer sporten, meer tijd, meer rust, meer plezier, minder stress, minder zorgen, meer regelmaat, stoppen met roken/drinken/snoepen.

Komen er bij jou al wensen naar voren? En vind je het ook zo moeilijk om te beginnen? Of nog erger, het vol te houden? Onderstaand heb ik 7 stappen beschreven, die jou echt gaan helpen om je nieuwe levensstijl door te voeren! Het heeft mij enorm geholpen met mijn eigen levensstijl: stoppen met roken, vrolijk en vroeg opstaan, meer sporten, gezonder eten enz...

Hier komen de 7 stappen:

7. Lach om de dingen die niet gaan zoals je wilt dat het gaat

Dit vond ik echt de grootste uitdaging. Vaak werd ik boos op mezelf of ik bevestigde juist mijn onzekerheid "Zie je wel dat ik het niet kan". Door te leren lachen om dit soort situaties, stap je er sneller en makkelijker overheen en een volgende keer gaat het al meer zoals jij dat wilt.

6. Doe iedere dag 1 ding waar je blij van wordt

Als je jezelf een nieuwe levensstijl wilt aanleren, dan moet je echt iedere dag iets doen waar je blij van wordt. Dat voelt als een beloning voor je doorzettingsvermogen. En bedenk wel dingen waar je blij van wordt, die geen geld kosten :). Anders wordt het verandertraject wel heel duur! Denk hierbij bijvoorbeeld aan een strandwandeling, een film kijken, een boek lezen, spelen in de speeltuin, goed gesprek met een vriend/in.

5. Schrijf dagelijks 3 dingen op waar je trots op bent

"Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg". Een mooi citaat om eens goed over na te denken. Een nieuwe levensstijl vraagt echt aan je om uit je comfortzone te komen. Schrijf dagelijks 3 dingen op waar je trots op bent. Het mogen juiste heel basale dingen zijn zoals koken, huis schoonmaken, kinderen op tijd naar school. We leggen de lat zo hoog voor onszelf, dat we er aan voorbij gaan wat er allemaal al goed gaat op zo'n dag.

4. Onderzoek je drijfveer

Waarom doe je wat je doet? Je gedrag wordt gestuurd door je emoties en gedachtes. Let eens op hoe je doet, en vraag jezelf eens af waarom je dat doet. Ontdek je eigen drijfveer. Bijvoorbeeld: de buurvrouw vraagt of haar dochter even bij je mag spelen. Je zegt "ja", maar je hebt er totaal geen zin in. Vraag jezelf af waarom je "ja"hebt gezegd. Het antwoord kan zijn, omdat je een ander niet wilt teleurstellen. Of omdat je het moeilijk vindt om nee zeggen. Of misschien wel omdat je de ander te vriend wilt houden. Wat zou de reden kunnen zijn dat je iets doet tegen je zin in?

3. Focus op positieve gedachtes en gebeurtenissen

Ken je dat? Er gebeurt iets wat zooo oneerlijk is en dat bespreek je met verschillende mensen. Door het delen blijf je dat oneerlijke gevoel behouden en blijf je hangen in de negatieve gebeurtenis. Dat werkt ook andersom. Deel veel meer de dingen die goed gaan met anderen. Op het moment dat je dat veel meer doet, zul je opmerken dat je ook meer energie krijgt en je veel prettiger voelt. Dit helpt je weer om je nieuwe levensstijl vol te houden.

2. Ontdek waar je energie van krijgt

Stop met mensen, situaties en dingen doen die je energie kosten! We zijn zo vaak bezig met wat voor andere mensen goed is dat we, zonder dat we het doorhebben, meer voor anderen doen dan voor onszelf. Maar juist nu je met jezelf een nieuw gedrag wilt doorvoeren, is het belangrijk om dingen te doen waar jij energie van krijgt. In ieder geval dat er weer meer balans komt! Merk maar eens op of iets/iemand je energie kost of juist energie geeft.

En dan als aller belangrijkste om je nieuwe levensstijl door te kunnen voeren, de nummer 1

1. Maak je wereld kleiner

Verander de wereld, begin bij jezelf! Er gebeurt zoveel om ons heen, waar we ons druk over maken, waar we angstig van worden, waar we een mening over hebben, maar daar hebben we geen invloed op. Op het moment dat jij je wereld kleiner maakt, zul je veel meer tijd en energie overhouden voor je nieuwe lifestyle! Je kunt hierbij denken aan het minderen van nieuws kijken en lezen. Minder social media. Je niet afvragen wat andere mensen vinden/doen. Focussen op de dingen waar jij invloed op hebt.

We weten hoe uitdagend het kan zijn om dingen te veranderen. En het is ook niet erg als het niet meteen lukt of als je hier hulp bij nodig hebt. Schroom dus niet op contact op te nemen als jij als ouder verdere begeleiding wilt. Kijk hier voor meer informatie over ouderbegeleiding.

Wij maken gebruik van cookies!

Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord dat deze website cookies plaatst op uw apparaat. Een cookie is een klein tekstbestand dat door de website wordt gebruikt om de website te laten functioneren en uw bezoek efficiënt te maken.

Klik op akkoord voor een volledig werkende website, of bekijk eerst de details op de detail pagina alvorens u akkoord gaat.